tiistai 26. heinäkuuta 2016

Matkapäiväkirja

La 16.7
Aamulla heräsimme aikaisin vanhempieni luota, jonne olimme edellisenä iltana menneet. Aamutoimet suoritettiin nopeasti ja auto starttasi matkaan klo.7.30.
Matka pohjoiseen oli alkanut!
Vanhempani olivat vuokranneet mökin viikon ajaksi, Kajaanista/Oulujärveltä, minä ja Senni saimme tilaisuuden lähteä mukaan. :)
Perillä määränpäässä olimme joskus viiden jälkeen eli melkoisen monta tuntia tuli istuttua autossa. Tosin pysähdyimme Kuopiossa hiukan pidemmeksi aikaan kun söimme, se vei varmaan 1,5 tuntia aikaa.
Automatka sujui ilman isompia ongelmia. Hienosti Senni jaksoi matkan. Teppo osti mukaamme autoon asennettavan dvd soittimen, jolla Senni saattoi katsella lastenohjelmia. Tästä oli kyllä apua, ei käynyt aika pitkäksi. Koko matkaa ei dvdt pyörineet päällä, välillä ihailtiin maisemia ja välillä pikku unet olivat paikallaan.
Vessassakäynnit pysähdyspaikoilla osoittautuivatkin Sennin osalta hiukan hankaliksi. "Mulla ei oo pissa hätä"! kuului aina kun ilmoitin, että nyt mennään käymään vessassa. Ei auttanut vaikka kuinka sanoin, että seuraavan kerran vessaan pääsee vasta piiiitkän ajan päästä, että nyt on käytävä. " Tappelulla" oli tyttö vietävä vessaan ja joka kerta olikin pissahätä vaikka tyttö ihan muuta väittikin. Osa syynä kiukkuun oli myös väsy, olihan päivärytmi mennyt jo aamusta hiukan sekaisin. Mitään kamalia itkupotkuraivareita ei sentään tullut, mutta sellaista hermoja kiristävää narinaa ja tekoitkua ja vänkäämistä.
Ruokakaan ei tytölle oikein maistunut kun ei malttanut pysyä paikoillaan, leikkipaikat houkuttelivat niin kovasti. :D
Kaikenkaikkiaan matkanteko sujui hyvin. Isäni ajoi suurimmat osan matkasta, minä pienemmän pätkän. Sää matkan aikana oli sateinen ja tuulinen, mutta eipä tuo haitannut, eipähän päässyt migreeni iskemään paahteisen sään takia. ;)
Perille päästyämme aurinkokin tuli esiin.
Tämä paikka on ihana! Sennikin on aivan tohkeissaan, kierreportaat ja trampoliini ovat tehneet pieneen tyttöön vaikutuksen. :)
Illalla omistaja (Sennin sanoin opettaja :D) kävi ystävällisesti lämmittämässä rantasaunan meille. En olekaan ollut aikoihin puulämmitteisessä saunassa. :)

Su 17.7

Tänään olimmekin Sennin kanssa kaksin alkuiltaan asti, kun vanhempani menivät katsomaan äitini veljiä. Kivasti meni päivä, Senni hyppi trampoliinissa tuon tuosta. Käytiin vähän pomimassa mustikoitakin, niitä täällä tuntuu riittävän. Illalla alkoi sataa oikein kunnolla, alkuiltaan asti olikin poutaista.

Ma 18.7
Aamu alkoi ihanalla auringonpaisteella. Heti aamiaisen jälkeen lähdettiin mökin rannalle. Täällä saa olla ihan rauhassa, naapureita ei oikeastaan ole. Ranta on juuri hyvä lapsille, pitkään on todella matalaa (aikuiselle alle sääriin asti ylettyvää vettä) ja hiekkapohjalla on kiva kahlata.
Senni kävi vähän kastelemalla jalkoja isäni avustuksella, vielä ei uskaltanut uida.
Itsekin kävin vähän kahlailemassa.

Olemme äitini kanssa innostuneet nyt kutomaan vauvantumppuja! Idean sain Pienen Nappipuodin fb sivuilta, he keräävät asiakkaiden tekemiä vauvantumppuja ja ne toimitetaan Kanta Hämeen keskussairaalaan vauvoille.
En ole mikään haka kutomisessa, mutta näitä minäkin osaan jotenkin tehdä. Ensimmäinen tumppu oli kyllä harjoitustumppu ja se jääkööt Sennille nukkeleikkeihin. :)
Laiturilla oli kiva istustella auringonlämmössä ja kutoa.

Iltapäivällä kävimme veneilemässä, ihan ensimmäinen veneilykerta Sennille.
Mökin pihalla on myös grillikota ja siellä grillasimme tänään ensimmäisen kerran.
Senni nauttii kun saa mennä ulos milloin haluaa ja onkin ollut suurimman osan päivästä ulkona. Itsekin nautin täällä olemisesta. Naapureita ei täällä korvessa ole, joten saadaan olla ihan rauhassa metsän ympäröimänä järven rannalla. Silti tämä kaupinkilaisäiti tykkää kun mökistä löytyy sähköt, sisävessa, kunnon suihku ja muut mukavuudet. :)

Ti 19.7
Oli aurinkoinen, mutta tuulinen päivä.
Aamusta käytiin kävelyllä mökin lähistöllä. Senni näki ensimmäistä kertaa elämässää jäkälää "tämä on kuin lunta, minä kävelen lumessa", jäkälää piti tietenkin myös koskettaa. Kerätiin Sennin pikkuämpäriin yhdessä Mummun kanssa mustikoita, Pappa toimi kartturina, jotta osattiin takaisin mökille.

Mökin kuistilla on alkanut pörräämään ampiaisia, tekevät ilmeisesti pesää. Vuokraemäntä kävi tuomassa ötökkäsprayta, katsotaan josko pörriäiset lähtisivät sillä muualle.

Iltapäivällä ajelimme Sotkamoon, kävimme muutamassa kaupassa ja söimme jätskit. Senni sai hauskan nallejätskin ja minä maistoin uutuutta, vadelmalakritsia. Mummu otti lakritsijäätelön ja Pappa lapinlumon, jossa oli lakkaa. Torilta ostettiin vielä mansikoita, herneitä ja vadelmia.
Senni sai ihan ikioman kukkaropussukan, jossa on kissan kuvia. Sitä tyttö kuljettikin koko päivän mukanaan, niin tärkeä se hänelle on. <3

Illalla käytiin mökin omassa saunassa, jossa on vuolukivikiuas. Hyvät löylyt tuli sielläkin ja on kiva mennä nukkumaan saunan jälkeen. :)

Ke 20.7
Tänään Senni sai viettää kesälomaa samoissa maisemissa, joissa minäkin olen saanut lapsena kesälomiani viettää. Ajoimme aamusta Oulujärvelle, Happy Beachille!
Sieltä minulla on monia ihania kesämuistoja omasta lapsuudestani, ihanat hiekkarannat ovat jääneet hyvin mieleen ja vedessä uiskenneltiin sisarusten kanssa koko päivä!

Miten ihanaa olikaan, kun sain esitellä tuon paikan myös omalle lapselleni. Paikka oli tosin muuttunut melkoisesti, valitettavasti huonompaan suuntaan. Paikan omistaja on vaihtunut useaan kertaan, sitten lapsuuteni. Paikan vuokramökit ja bungalot on myyty yksityisille, ihana leikkipaikka vaijeriliukuineen ja kierreliukumäkineen ei ollut enää entisellään, ranta oli päässyt osittain ruohottumaan eikä vesiliukumäkiäkään enää ollut.
Onneksi osa rannasta oli entisellään, paljon vaaleaa hienoa hiekkaa, pitkälti todella matalaa hiekkapohjaista järveä ja kirkasta vettä. Aivan täydellinen paikka lasten uida!

Senni oli aivan innoissaan päästyämme rannalle. Hän kirmaili pitkin hiekkarantaa ja hihkui kuinka ihanaa hiekka oli. Hyvä, että malttoi tulla vaihtamaan edes uimapukua kun hiekkaleikit houkuttivat niin paljon. Kun uikkarit oli vaihdettu, sai Senni leikkiä hiekalla ja vedellä niin paljon kuin halusi. Samanlailla tyttö kaivoi rantaa kuoppaa, peitti jalkansa hienoon hiekkaan ja ihmetteli aallokon tekemiä hiekkapomuja järvenpohjassa kuin minä pienenä. Tuli niin omat lapsuuden kesät mieleen! Kaikki tuoksut ja äänet, hiekka, aurinko ja vesi, täynnä ihania muistoja ja nyt saimme yhden lisää. Isänikin sanoa, viltillä aurinkoa ottaessaan, että on kuin ennen vanhaan. :)

Monta tuntia Senni jaksoi puuhastella hiekan parissa ja uida, välillä eväitä syöden, kunnes iski väsy. Kiukun kiukkua ei tullut, tyttö vain ilmoitti että "minä haluan Papan paikalle nukkumaan" ja Pappahan antoi paikkansa. ;)
Hämmästyksekseni tyttö nukahti siihen ihan oikeasti! Kehittelin tytön päälle varjon, ettei saisi auringonpistosta, oli meinaan oikein aurinkoinen ja lämmin päivä, ei onneksi ihan paahteisen kuuma.

Ihanan lämmin ja aurinkoinen sää sopi täydellisesti rannalle. Minä vain onnistuin jälleen polttamaan nahkani, aurinkorasvan runsaasta käytöstä huolimatta, auts.
Kävin minä uimassakin, se oli virkistävää. Senni kikatti kun heiluttelin häntä vedessä puolelta toiselle niin, että vesi vain roiskui ja aaltoili.

Mökille lähdimme ajamaan takaisin joskus neljän aikaan, rannalla tuli oltua melkein viisi tuntia ja aika meni kyllä hujauksessa. Miten ihana olikaan katsella kun oma lapsi puuhateli niitä samoja asioita, samassa paikassa, kuin itsekin lapsena ja selvästi nautti siitä.
Paluumatkalla kävimme lähettämässä Sennin kavereille postikortit.
Ilta vietettiin mökin laiturilla. Senni nauraa käkätti kun Pappa pelleili ja opetti vesileikkejä. <3 Veden pruuttaminen suusta järveen oli hirmuhauskaa. :D
Illalla uni tulikin nopeasti.

To 21.7
Mökkipäivä. Nämä viimeiset päivät otetaan ihan rauhaksiin täällä mökillä lomaillen.

Aamulla käytiin taas vähän kävelemässä, Senni keräili käpyjä ämpäriinsä.
Iltapäivä vietettiin mökin rannalla. Senni sai eilen uusia hiekkaleluja, teeastiaston kera pannun, niillä tyttö tykkää leikkiä kovasti. Pelasimme myös muistipeliä ja Senni puhalteli saippuakuplia. Vedessäkin käytiin kahlaamassa, sen verran tuulista oli että ei ihan uimaan viitsitty mennä.

Kun keräsimme tavaroita kasaan, lähteäksemme rannalta takaisin mökkiin, Mummu ja Pappa ottivat viltin päistä kiinni ja keinuttivat Senniä siinä, voi sitä riemua.

Keinumista jatkettiin hetki vielä pihakeinussa, joka on mökin rannan tuntumassa. :)

Pe 22.7
Viimeinen kokonainen päivä mökillä.
Aamusta käytiin taas kävelemässä, Senni keräili aarteita (kiviä, käpyjä ja jäkälää). Löydettiin vadelmapensas, oli todella makeita vattuja.
Iltapäivä meni taas mökin rannalla, aurinkoa ottaen, kutoen, muistipeliä pelaten, vedellä ja hiekkaleluilla leikkien.
Illalla aloitettiin jo pakkaaminen. Aamusta lähdetään ajamaan kotia kohti.

La 23.7
Aamulla aikaisin ylös, tavarat autoon (miten niitä olikin nyt enemmän kuin tullessa?), mökki kuntoon ja kohti kotia.
Ihana viikko mökillä oli ohi.
Kotimatka sujui hyvin, nyt Sennikin suostui vessakäynneille ilman kiukkua kun niistä keskusteltiin ennen lähtöä. :)
Omasta lapsuudesta muistan, kuinka pohjoisen reissuilla yksi matkan varella odotettu kohde oli Vaskikellot. Nyt sain esitellä tämän paikan myös Sennille. Isot kellot kiehtoivat tyttöä ja niiden kumea kumahtelu oli hänestä jännittävää, "minä tykkään tästä paikasta" tuumasi Senni.

Teimme myös pikaisen pyrähdyksen Tampereelle. Vanhempani asustelevat arkipäivät Tampereen kodissaan ja pääsimme Sennin kanssa nyt näkemään tämän kaupunkikodin. Sennille tuli hiukan harmi kun emme jääneetkään sen pidemmäksi aikaa. Suostui kuitenkin lähtemään kun Mummu lupasi, että pääsee joskus yökyläänkin Tampereelle. :)

Viikko oli ihana, mutta aina omaan kotiin on niin kiva palata takaisin. Oma sänky, omat tavarat ja paikat, tuttu ja turvallinen koti.

Matka oli ikimuistoinen, ihana lisä hyviin kesämuistoihin.
Senni sai tietää mikä ihme se mökki on, ennen matkaa kun hän luuli meidän menevän leikkimökkiin. :D
Trampoliini, uiminen, kävyt ja mustikat olivat erityisesti Sennin mieleen. Sen sijaan paarmat olivat vähemmän kiva uusi tuttavuus.
Illat laiturilla jäivät varmasti Sennin mieleen, kuinka hauskaa olikaan kun Pappa näytti miten järvivettä voi pruuta suustaan järveen.
Happy Beachilla hienon hieno hiekka teki tytöön vaikutuksen, samoin aaltojen tekemät hiekkapoimut järven pohjassa.

Reissulla huomasin Sennin leikkivän ensimmäsitä kertaa mielikuvituskeverin kanssa. Pitkään hän on jakanut muille rooleja "minä olen Onneli, ole sinä Anneli", mutta nyt oli ihan selkeä mielikuvitus kaveri, jolle tyttö puhui ja joka liikkui ja teki asioita, meni mm. piiloon ja Senni etsi häntä.

Vanhemmilleni oli varmasti mukavaa ja tärkeää, kun saivat viedä lapsenlapsensa kesälomalle, tuli heidänkin lomaansa ihan erilaista sisältöä.

Minusta oli äärimmäisen ihanaa päästä Sennin ja vanhempieni kanssa niihin samoihin maisemiin, joissa itsekin olen saanut lapsuuteni ihania kesämuistoja luoda.

Kiitos Mamma ja Iskä, kun saimme olla mukana. <3

1. Oi, ihania kuvia ja ihanan kuuloinen mökkiloma teillä! :)

1. Kiitos! :)
      Oli kyllä ihana ja ainutlaatuinen mökkiloma.