maanantai 1. kesäkuuta 2015

Valmistuneelle

Saimme kutsun Tepon siskontytön Hannen valmistujaisiin.
Hanne pyysi minua tekemään kakun hänen juhliinsa ja ilomielin suostuin! Sovimme, että kakku olisi valmistujaislahja meiltä.

Hanne valmistui lähihoitajaksi ja hän toivoi kakkua joka kuvastaisi hänen ammattiaan. Hän laittoi minulle kuvia kakuista joihin oli tehty sokerimassasta mm. erilaisia pillereitä ja ruiskuja. "Jaiks" oli ensimmäinen ajatukseni, miten minä tuollaisia osaisin tehdä! Lupasin kiutenkin tehdä parhaani.

Aloin väkerrellä sokerimassakoristeita jo hyvissä ajoin. Aloitin helpoimmasta eli pillereistä ja siitä siirryin haastavampiin koristeisiin. Tein kunnon kasan erilaisia koristeita. Kun koristeita oli useampi lautasellinen, aloin sommitella niitä ja pohtia mitkä päätyisivät lopulta kakkuun.
Koristeita päätyi kakkuun suht paljon, mutta noin puolet jäi käyttämättä.

Kyselin toiveita kakun maun suhteen ja ne olivat mansikka ja valkosuklaa. Sain kuitenkin vapaat kädet ja sovimmekin että lopputulos on yllätys.
Tein kakkuun mansikkamoussen ja sitruunamoussen. Kakun kuorrutin sitrus-valkosuklaa-kreemillä.
Kakkupohjat olivat kääretorttupohjasta tehtyjä, en halunnut alkaa stressaamaan tavallisen kakkupohjan paistamista ja leikkaamista, kääretorttupohja sen sijaan onnistuu "aina".

Tämä oli ensimmäinen kakku, jonka tein oman perheen ulkopuolelle. Teinkin kakusta jonkinmoisen stressin itselleni, tämän oli pakko onnistua!
Olisi ollut kamalan noloa jos olisin sössinyt kakun! Mitä olisin selittänyt Hannelle ja juhlaväelle.

Sokerimassakoristeiden tekeminen oli kivaa ja nautin siitä. Kääretorttupohjatkin onnistuivat helposti ja ilman stressiä.
Mousset ja kuorrutus sen sijaan aiheuttivat päänvaivaa.
Mousseihin minulla ei ollut mitään valmista ohjetta, kehittelin ne itse. Tästä syystä sainkin jännittää, että hyytyvätkö ne. Sitruunamoussea tehdessäni näytti siltä, että liivate meni paakuiksi ja mansikkamousse oli todella löysää! Otin kuitenkin riskin ja laitoin ne kakkuun.
Samana iltana purin kalvo&irtopohjakakkuvuoka viritykseni kakun ympäriltä ja helpotuksekseni se oli hyytynyt! Huh, syvä huokaus pääsi!
Jätän mousseista aina pienet erät pikkukippoon josta nään hyytymisen ja voin maistaa miltä ne maistuvat ja onko koostumus hyvä. Näin tein nytkin, mansikkamousse oli juuri sellainen kuin pitikin. Sitruunamoussekin oli oikein hyvä. Jätin mousset suht kirpsakoiksi ja raikkaisi, koska kakunpäälle tuleva valkosuklaakreemi on hyvin makea.

Kakun kuorruttamisessa oli jännät paikat, sillä kreemi riitti juuri ja juuri! Aineksia ei ollut enempää joten sen oli pakko riittää. :D
Hanne sanoi lempivärikseen vaaleanvihreän ja tästä syystä värjäsin osan kreemistä kyseisellä värillä.
Kun olin panikoinut moussien ja kuorrutteen kanssa, aloin panikoida kakun kuljetusta juhlapaikalle. Meiltä ajoi juhliin noin 40min.
Pelkäsin, että kakun kuorrute sulaa kuumassa autossa tai jonkin töyssyn tai käännöksen seurauksena kakku heilahtaa laatikossaan ja menee lyttyyn. Tai että tiputan koko kakun!

 Juhlien vastaisena yönä uni ei meinannut tulla ja kun vihdoin sain unta, näin painajaista että Teppo rikkoi kakun! :D
Teppo koitti sanoa minulle moneen kertaan, että älä stressaa. Minulla oli kuitenkin niin suuri tarve onnistua, että kyllä niitä perhosia vain tuli vatsaan vaikka kuinka koitin estellä. Olen tällainen hassu stressaaja. ;)

Juhla-aamuna Teppo vei Sennin vanhempieni luokse hoitoon. Juhlat alkoivat juuri päiväuniaikaan, joten oli helpompaa että pikkuneiti vietti päivän mummulassa.
Kun Senni oli viety mummulaan, aloin minä laittaa itseäni juhlakuntoon. Vaatteet olin katsonut jo valmiiksi ja kampauksenkin olin miettinyt.
Minulla on pitkät ja todella paksut hiukset. Tämän vuoksi moni kampaus on vaikea tehdä hiuksiini kun niitä on yksinkertaisesti liikaa tai kampauksesta tulee isompi kuin oma pääni ja sitten on päänahka kipeä kun sellaista kannattelee päivän ja illalla päänsärky on taattu.
Päädyin sitten suht simppeliin kampaukseen ja näyttävyyttä sain siihen tekemällä hiusten latvoihin kiharoita ja lisäämällä pari kukkapinniä.




Kakku sai sokerimassakoristeensa juuri ennen lähtöä.
Kakun kuljetusta varten valmistelin pahvilaatikon johon tuli kylmäkalleja, jotta kakku ei lämpenisi liikaa matkan aikana. Kakusta tuli niin iso, että sen saaminen laatikkoon oli jo oma operaationsa, se mahtui juuri ja juuri sinne!
Kun kakku oli saatu laatikkoon napattiin kortti, kukka ja kakku mukaan ja lähdettiin vikkelään ajamaan juhlapaikalle. 



Opiskelut onnellisesti takana
siinäpä aihetta tänään juhlia.
Elämän mutkainen polku
odottaa kulkijaa,
kaikki suuret mahdollisuudet
voit jo huomenna saavuttaa.


Matka sujui hyvin ja saimme kakun ehjänä perille, hyvä me!
Hanne näki kakun ensimmäistä kertaa ja hän näytti pitävän siitä. Olin kyllä itsekin melko tyytyväinen kakkuun. Luulen etten koskaan ole täysin tyytyväinen tekeleisiini, varsinkin jos teen sen jollekin muulle kuin itselleni. Tässäkin kakussa olisi ollut pari asiaa jotka tekisin nyt toisin jos voisin, mutta kokonaisuutta katsellessa olen tyytyväinen. Hyvillä mielin näytin kakun Hannelle ja muulle juhlaväelle. :)
Sain kakusta paljon positiivista palautetta. Erityisesti varttuneempi väki hämmästeli ja kyseli kuinka olen tehnyt koristeet.

Makukin taisi miellyttää suurinta osaa ja hyvä niin.
Lapsista oli hauskaa kun koristeena oli kaikenlaisia pillereitä ja ruiskuja. Vilmakin sanoi innoissan "mä sainkin laastarin" ja nakerteli kovaa sokerimassalaastaria. :D
Olin kyllä sanonut kaikille, että sokerimassakoristeet ovat tarkoituksella kovia ja ne kannattaa jättää syömättä. Sokerimassakoristeet ovat kyllä ihan syötäviä, mutta eivät ne mitään helkkua ole, pelkkää sokeria. Mutta lapset tykkäsivät nakerrella niitä, hupsut. :)

Vaikka panikoinkin kakun onnistumista, olen silti hyvin iloinen että minua pyydettiin kakunleipojaksi! Tämä oli ehdottomasti kunnia, ei taakka!
Minä nyt olen vain tällainen hupsu stressaaja ja saan päänisisällä aikaiseksi stressin vaikka sitten mansikkamoussesta.
Luulenpa, että ilman pientä stressiä ja panikointia en paneutuisi tekemisiini niin täysillä kuin mitä nyt teen. 
Rakastan kakkujen tekemistä, etenkin koristeiden ja aina siihen liittyy muutama vatsaperhonen.

Tässä vielä pari kuvaa kakusta.
Seuraavan kakun koristeiden suunnittelu on jo käynnissä. ;)







6 kommenttia:

  1. Kakku on kyllä tosi upea! Ja hiukset on nätisti laitettu. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti. :)
      Sun ohjeellas kiepsutin hiukset ja sit vaan kiharsin latvoja, helppoa ja suht nopeaa. :)

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kiitos Terhi. :)
      Kyllä tuo taitaa olla yksi onnistuneimmista kakuistani.

      Poista