lauantai 27. kesäkuuta 2015

Keittiön tuunausta osa 1

Muutimme tähän nykyiseen kotiimme noin 7kk sitten. Iloitsin keittiöstä joka on huomattavasti suurempi kuin edellinen. Mikään suuren suuri ei tämäkään keittiömme ole, ehdin kuitenkin jo tottua kokkailemaan ja leipomaan minikeittiössä, joten tämä nykyinen tuntui lähes luksukselta. :D
Kaappi- ja työskentelytilaa on aiempaa enemmän ja se sopii paremmin kuin hyvin tälläiselle himoleipojalle joka tykkää myös kokkailusta. ;)

Mikään unelma keittiö ei kuitenkaan ollut! Se oli RUMA! Keittiö on monta vuosikymmentä vanha ja se näkyi! Keittiön rumuus ahdisti minua ennen muuttoa ja itku kurkussa mietin, miten viihtyisin niin kamalassa keittiössä. Jäisikö leipominen ja kokkailu unholaan ruman keittiön takia?
Moni pitää minua varmaan ihan tärähtäneenä jos keittiön ulkonäkö vaikuttaa näin paljon. Minä nyt vain satun pitämään kodista, jossa on mielestäni viihtyisää ja kaunista. Koti on minulle tärkeä paikka ja viihdyn siellä hyvin, kunhan se miellyttää myös silmääni ja tuntuu kodilta. Toiset asukoot minkälaisten keittiöiden kanssa, minä en rumassa keittiössä halua purkaa leipomisinspiraatioitani, johan siinä innostus katoaa. 

Keittiölle oli siis tehtävä jotain...tai aika montakin asiaa ennen kuin se olisi hyvä. Unelmieni keittiö se ei ole vieläkään, mutta nyt voin jo elää sen kanssa. Alkukeväästä keittiö alkoi näyttää jo ihan hyvältä. Melkoisen ilmeenkohotuksen olen mielestäni saanut aikaiseksi suht pienillä asioilla.
Keittiönkaapisto menisi vaihtoon jos minä saisin päättää, mutta koska asunnon omistajat eivät näe sitä tarpeelliseksi oli minun keksittävä muita ilmeenkohennuskeinoja.

Muutamista parannuksista olenkin jo kirjoitellut ja niitä voit käydä katsomassa täältä.

Yksi minua vaivannut yksityiskohta keittiössä oli välitilalaattojen saumalaastit! Ne olivat tummanruskeat ja tekivät välitilasta tunkkaisen ja tuhruisen oloisen. Juu moni ei varmasti kiinnittäisi mitään huomiota saumojen väriin, mutta minun silmilleni ne hyppäsivät ja pahasti. Kysyinkin jo asuntoa ensikertaa katsoessani omistajilta saisinko maalata saumat valkoisiksi. Sain luvan! :)
Itse laatat olivat ihan ok, valkoiset siistit peruslaatat. Laatat jätin sellaiseksi kuin ne olivat, tosin melkoisen putsauksen nekin tarvitsivat. Itse asiassa keittiön ilme koheni paljon jo muuttosiivouksella. Hinkkasin ja hankkasin keittiön perusteellisesti ennen kun toimme yhtään tavaraa sisälle. Jestas miten paljon likaa kaappienovista lähtikään! 
Saumojen maalaaminen olikin työläämpää kuin kuvittelin. Käytin saumojen maalaamiseen tarkoitettua maalia, mutta sitä sai laittaa 3-4 kerrosta ennen kuin tummanruskea väri peittyi. Oli melkoista nyhrystämistä maalata saumoja (puoliksi pöytätasolla maaten) ja yrittää olla sotkematta laattoja ainakaan kovin pahasti. Sitkeästi suoritin kuitenkin aloittamani urakan loppuun ja se kannatti.


Välitilan ilme raikastui huomattavasti!

Vai mitä mieltä sinä olet?
Kuvista näkee myös vilauksen toisesta tuunauskohteestani, mutta siitä lisää myöhemmin. ;)

Ennen

Jälkeen


3 kommenttia:

  1. Todella hyvin onnistunut tuunaus, heti on paljon raikkaampi. :)

    VastaaPoista
  2. Pienillä jutuilla voi saada isoa muutosta aikaan. Piristävä tuunaus, hyvältä näyttää :)

    VastaaPoista