sunnuntai 15. maaliskuuta 2015

Ninnin omat pienet hetket

Olen äiti joka viihtyy lapsensa kanssa ja haluaa viettää hänen kanssaan paljon aikaa yhdessä.
Silti kaipaan aina silloin tällöin hetkiä, jolloin voin keskittyä vain itseeni ja niihin asioihin joista minä pidän ja joita tarvitsen.
Koen olevani parempi äiti kun saan välillä toteuttaa itseäni ja ajatella edes pienen hetken vain omaa napaani.
Näin saan taas uutta puhtia arkeen taaperon kanssa.
Tyytyväinen äiti=tyytyväinen lapsi.

Olen sitä mieltä, että jos äiti ei voi hyvin se näkyy takuulla arjessa ja vaikuttaa siten lapsiin.
Monesti kyse ei ole kovinkaan suurista asioista, mutta sitäkin merkittävimmistä. Pienillä asioilla voi saada oman mielen ja olon paljon paremmaksi ja virkeämmäksi, joten niitä pieniä omia hetkiä ei kannata unohtaa.

Pohdin että kuvailisinko viimeaikaisia pieniä omia hetkiäni hemmotteluksi, lapsivapaaksi vai itseni huolehtimiseksi. Tulin siihen tulokseen, että ne ovat olleet näitä kaikkia! Omalla ajallani olen saanut hemmottelua, joku muu on ollut taaperon kanssa ja siten olen huolehtinut itsestäni.
Olen siis saanut olla Ninni, enkä "vain" äiti.
Koen että tärkein roolini tällä hetkellä on olla äiti, mutta Ninniäkään ei mielestäni pidä eikä saa unohtaa! :)


Tässä muutamia omia pieniä hetkiäni joita olen ottanut/saanut tässä alkuvuodesta:

Olen todella huono esimerkiksi ostelemaan asioita vain itselleni. Jos niin satun tekemään, poden helposti huonoa omaatuntoa ja minun on pakko perustella ostostani vaikka tiedän ettei sille ole tarvetta.
Välillä minun on vain pakotettava itseni ymmärtämään että itseensäkin voi ja pitää laittaa välillä rahaa.
Olenkin nyt alkuvuodesta hieman satsannut itseeni.
Olen mm. käynyt kampaajalla, se piristää aina mieltä. Tosin nyt pyrin pitämään pidemmän tauon ainakin hiusten pikavaalennuksen suhteen. Katsotaan minkä värisiksi hiukseni tästä muuttuvat.

Isoin hankinta itselleni on nyt ollut ehdottomasti uudet silmälasit!
Niiden hankintaan oli kyllä ihan terveydellinenkin syy. Huomasin etten näe vanhoilla laseilla enää tarpeeksi hyvin, mm. autolla ajaessa sai tihrustaa liikennemerkkejä ja tv:n tekstityksiä sain arvuutella. Huonontuneen näön vuoksi migreenikohtauksia oli usein.
Olen ollut nyt reilu kuukauden onnellinen uusien silmälasien omistaja. Rakastuin uusiin laseihini tai siis niihin kehyksiin heti! Ne tuntuvat omilta enkä edes huomaa niiden olemassa oloa jos en satu katsomaan peiliin. Ostin myös vahvuuksilla olevat aurinkolasit, niitä tämä migreenipotilas onkin jo tarvinnut kun kevät aurinko on tullut esiin. 



Rillit! 


Viime tiistaina sain pienen irtioton arjesta.
Siskoni Jaana kertoi että sisustusliike Awara järjestää Naistenillan!
Naistenilta järjestettiin liikkeen aukioloajan jälkeen ja paikalla oli monia ihania yrityksiä ja heidän tuotteitaan sai ihastella ja halutessaan ostaa. Awaralla itsellään on myynnissä kauniita keittiöitä ja ah niin ihania sisustustuotteita.
Jaana on kirjoittanut blogiinsa kattavamman kuvauksen Naistenillasta ja sen voi lukea tästä.

Teppo oli töissä juuri kun Naistenilta järjestettiin, onneksi sain Sennille silti mukavan ja luotettavan hoitajan, Mummin.  Tämä olikin ensimmäinen kerta kun Mummi toimi lapsenvahtina. :)
Senni pitää Mummista eli Tepon äidistä oikein kovasti. Mummia nähdään harvemmin kuin Mummua, mutta kuitenkin melko säännöllisesti ja Senni kyllä selvästi muistaa hänet.
Senni on oikein onnentyttö kun kummatkin isoäidit ovat läsnä hänen elämässään ja innokkaita olemaan hänen kanssaan. Minä voin hyvillä mielin jättää pienokaiseni kumman tahansa hoiviin, kumpikin hoitaa ammatikseen lapsia joten minun ei tarvitse murehtia etteivätkö he pärjäisi lapsen kanssa.

Kävin siis Awaran Naistenillassa ja kaikenlaista ihanaa ostettavaa olisi ollut mielinmäärin. Päädyin kuitenkin ostamaan vain välikausihatun Sennille (sitä oikeastaan lähdinkin etsimään) ja itselleni nättejä servettejä. :D
Sennin hattu on Samettisydämen, mielelläni ostan hatun paikalliselta käsityöläiseltä ja näin tuen hänen toimintaansa.
Hattu onkin päässyt jo käyttöön ja se on osoittautunut hyväksi ostokseksi. Se suojaa hyvin niskaa ja korvia ja on supersöpö. :)


Tässä Sennillä on päässään uusi vk-hattu :)


Perjantaina sain ihanan ja kovin tarpeellisen hemmotteluhetken. Käytin siskoltani Annikalta joululahjaksi saadun Prinsessa ruususen hetki-lahjakortin. Annika on kosmetelogi ja hänen käsissään kuivempikin iho herää eloon.
Annika teki minulle kosteuttavan kasvohoidon, joka sisälsi kaiken aina kuorinnasta naamioon ja kulmien värjäyksestä hartioiden hierontaan. Kasvohoidon jälkeen sain myös jalkahoidon, ihanaa. Kroppani oikein huusi kumpaakin hoitoa, niin kuivaksi olivat päässeet sekä kasvot että jalat. Nyt olo on paljon virkeämpi kun kasvoja ei kiristä eikä kuivat kantapäät vaivaa. :)

Sellaisia pieniä, mutta minulle suuria omia hetkiä olen saanut viimeaikoina.
Mitkään hankinnoistani eivät toki ole olleet maatamullistavan suuria, mutta minun elämääni positiivisella tavalla vaikuttavia asioita.
Toki saan päivittäinkin hitusen omaa-aikaa kun lapsi nukkuu päiväuniaan. Päiväuniaikaan yleensä lueskelen tai kirjoitan blogia, teen käsitöitä, askartelen, leivon tai tuunaan. Monesti päikkäriajalla siivoilen myös kotia, silloin sen saa tehdä ilman pieniä kovin avuliaita käsiä. ;)
Päivittäin saadut pienet omat hetkeni ovat minulle tarpeellisia ja saan niistä energiaa, mutta välillä tekee todella hyvää ottaa omaa aikaa niin että irtaantuu arkirutiineista.


Oletko sinä saanut/ottanut aikaa vain itsellesi lähiaikoina, edes pienen hetken ja irtautunut siten arjesta?

2 kommenttia:

  1. Meillä ne omat hetket pitää ottaa, niitä ei saa. :D Miulla on kerran viikossa jumppa jolloin mies hoitaa itsekseen Ellun iltapuurot ja nukkumaanlaittamiset, ja viime viikolla olin kaverin kanssa Reiman lastenvaateillassa. Huimia nämä äidin irtiotot. :D

    Laitoin siulle haasteen blogiini - se hiukan liittyykin tähän siun postaukseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jokin oma liikuntaharrastus olisi minunkin mieleeni, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista. Ehkä sitten joskus. :)
      Tuo Reiman lastenvaateilta kuulostaa kivalta, menisin itsekin mielelläni!
      Juu samaa tasoa ovat nuo minunkin irtiottoni, mutta minulle ne ovat riittäneet ja olen niistä iloinen.

      Kävinkin jo kurkkaamassa haasteen ja otan sen vastaan. :)

      Poista