torstai 5. helmikuuta 2015

Ruistosca mustikkapiiras

Tämä postaus minun piti tehdä jo ajat sitten, mutta meillä ollaan oltu flunssan kourissa joten tämä vähän venähti.

No mutta nyt se tulee, leipomispostausta taas vaihteeksi. :)

Siskoni Jaana on ollut nyt useamman kerran auttamassa minua kodin sisustamisessa.
Kun siskoni on hyvää hyvyttään tullut minua auttelemaan niin olen sitten vaivan palkaksi pyrkinyt leipomaan jotain herkkua jolla herkutella sisustuspuuhein lomassa.

Viimeksi valmistuikin herkullinen ruistosca mustikkapiiras.
Tämä oli minulle ihan uusi ohje ja sen löysin Myllärin täysjyväruishiutale purkin kyljestä.
Ohjeella valmistui todella herkullinen piiras ja piiras on myös astetta terveellisempi, kun vertaa sellaiseen perus vehnäjauhopiiraaseen. Siksi päätinkin kirjoittaa ohjeen tänne blogiinkin, jos joku vaikka sen nappaisi ja innostuisi kokeilemaan.


Pohja:
100g   voita
1 dl     sokeria
1         muna
1 dl     vehnäjauhoja
1/2 dl  täysjyväruishiutaleita
1 tl      leivinjauhetta

Täyte:
n. 8 dl  mustikoita
1 rkl     perunajauhoja

Kuorrutus:
40g     voita
1/2 dl  sokeria
1 dl     täysjyväruishiutaleita
2 rkl    maitoa
1 tl      vehnäjauhoja
1/2 tl   vaniljasokeria

Valmistus:
Vaahdota voi ja sokeri. Lisää muna. Sekoita kuivat aineet keskenään, lisää ne vaahtoon ja sekoita taikina tasaiseksi. Levitä taikina piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Vuuan voi joko voidella, tai tehdä kuten minä ja vuorata sen leivinpaperilla. (Leivin paperin avulla piiras ei jää kiinni vuokaan ja vuuan peseminen on huomattavasti helpompaa.)

Sekoita perunajauhot ja mustikat keskenään ja levitä ne piiraspohjan päälle.

Paista 200 asteisessa uunissa 20min, uunin alimmalla tasolla.

Valmista kuorrutus:

Sulata voi ja lisää muut ainekset joukkoon. (Alkuperäisessä ohjeessa kehoitetaan kiehauttamaan seos koko ajan sekoittaen, mutta minä jätin kiehautuksen pois ja hyvää tuli silti.)

Ripottele kuorrutus mustikoiden päälle. Jatka paistamista 200 asteessa 10min.

Valmiin piiraan voi tarjota vaniljajäätelön kanssa. Meillä ei jäätelöä ollut, mutta korvasin sen vaniljarahkalla ja toimi oikein hyvin. :)






Kokeilkaa ihmeessä, helppoa ja hurjan hyvää!

ps: käykäähän osallistumassa myös Papatitin 1v arvontaan jos ette ole vielä osallistuneet :)

1 kommentti: