torstai 1. tammikuuta 2015

Vuodenvaihde!

niin se vain ehti jo vuosikin vaihtua!

Onnellista ja muistorikasta vuotta 2015 kaikille!

Meillä uutta vuotta juhlittiin varsin maltillisesti. Olimme kokoontuneet, jälleen kerran, vanhempieni luokse koko porukka.
Söimme vatsamme täyteen ja pelasimme Game of life-lautapeliä. Minä ja Nea saimme tuon pelin joskus lapsina ja edelleenkin se oli yhtä kiva peli, onneksi se oli vielä tallella!

Illemmalla kävimme ampumassa muutamat ilotulitteet (niin tai nuo miehet ne ampuivat ja me muut katsoimme kauempaa). Lapset alkoivat olemaan jo väsyneitä, mutta kiltisti jaksoivat katsoa ilotulitteita.

Ilotulitteiden jälkeen suuntasimme koteihimme ja lapset pääsivät nukkumaan.
Minä pohdin, että mahtaakohan yöstä tulla mitään kun ilotulitteet paukkuvat ihan vieressä, mutta Senni nukkui kuin tukki, sikeästi aamuun asti. :)






Moni tekee uuden vuoden lupauksia.
Minäkin tein yhden. Haluan parantaa syömistottumuksiani.

Meillä syödään pääsääntöisesti terveellistä kotiruokaa, joten siinä ei ole mielestäni juurikaan parannettavaa.
Minun ongelmani on napostelu! Sorrun helposti napostelemaan herkkuja (yleensä suklaata) kun Senni nukkuu, olen myös tunnesyöjä, syön herkkuja palkitakseni itseni hyvistä asioista ja jos on surua ja murhetta niin herkuttelen lohduttaakseni itseäni. Kamala tapa, josta on vaikea päästä irti! Tästä tavasta johtuen on liikakiloja päässyt kertymään.

Millekään varsinaiselle laihikselle en ala, niissä tiputetut kilot tuppaavat tulemaan takaisin. Tämä on pikemminkin sellainen elämäntapamuutos.
Tiedän, että pystyn olemaan ilman herkkuja kunhan vain on tarpeeksi motivaatiota.
Tämän todisti aika kun odotin Senniä ja minulle puhkesi raskausajandiabetes.
Niin tarkalle ruokavaliolle en toki tähtää, silloin pitäisi luopua kokonaan mm. sokereista, nopeista hiilihydraateista, hedelmistä ja tietenkin kovista rasvoista ja ja ja....sellainen ruokavalio on pitkällä aikavälillä liian tiukka ja yksipuolinen.
Pyrin siis syömään terveellistä kotiruokaa (säännöllisin väliajoin), lisäämään liikuntaa ja juomaan vettä aiempaa enemmän.
Tällä tavoin toivon saavuttavani paremman olon, niin henkisesti kuin fyysisestikin ja niitä kilojakin saisi tippua pois.

Vettä olenkin nyt lipittänyt muutaman päivän aikana vähintään sen 2litraa/päivä. Sen kyllä huomaa, saan juosta vessassa jatkuvasti! :D Vaakakin näytti 2kg pienempää lukua tänä aamuna kuin maanantaina, nesteet olen siis saanut jo liikeelle.

Koska pyrin tekemään tästä elämäntavan, eivät herkut ole totaalikiellossa. Välillä pitää saada herkutella, kohtuudella.
Leipominen on minulle kovin tärkeä ja rakas harrastus, siitä en luovu! Eikä minusta tarvitsekaan, kunhan niitä leipomuksia ei synny liian tiuhaan tahtiin. Se päivittäinen napostelu ja tunnesyöminen ovat minun heikkouteni.

Muita lupauksia en sitten tehnytkään, tässä yhdessä on varmasti ihan tarpeeksi ;)


Teittekö te uuden vuoden lupauksia? Millaisia?

1 kommentti:

  1. Hih, mä myös olen tunnesyöppö napostelija ja juuri siksi tammikuun herkkulakossa. :D Oon monta kertaa kokeillut rajoittamista ja vähentämistä, mutta jotenkin siitä ei tule mitään - päätin siis kokeilla nollatoleranssia. :)

    VastaaPoista