lauantai 6. joulukuuta 2014

Appelsiini-daimkakku

Onko kukaan huomannut, etten ole hetkeen tehnyt kakkua?!
Kesän ja syksyn aikana kakkuja tuli väsättyä tiuhaan tahtiin.
Nyt talvella tahti on ollut huomattavasti verkkaisempi. Miksi?

Syy löytynee ajanpuutteesta. Muutto vie niin paljon aikaa ja voimia, etten ehtinyt edes miettiä kakkuja! Kun muutto oli ohi, tajusin että herranjestas milloin olen tehnyt viimeksi kakun, siitähän on jo pitkä aika (minun mittapuullani)!


Minulle ei suinkaan tullut heti hinkua ryhtyä kakun tekoon. Kakuilla pitää mielestäni olla jokin tarkoitus/minulla jokin syy leipoa. Päätin, että teen kakun vasta kun siltä tuntuu, harrastuksesta ei saa tehdä pakkopullaa.


Eipä mennyt aikaakaan kun sain taas inspiraation kakun tekoon.
Kyläilimme alkuviikosta Tepon siskon perheen luona ja he antoivat Sennille paljon heidän lastensa vanhoja, hyvä kuntoisia, lelujaan. Senni sai heiltä mm. kivoja soittimia ja niillä tyttö onkin nyt leikkinyt kovasti.
Rahaa he eivät leluista halunneet, mutta minä halusin kiittää heitä jotenkin. Päätin siis tehdä heille kiitokseksi kakun. :)


Kutsuin heidät kylään herkuttelemaan ja samalla he näkivät uuden kotimmekin. Sennistä oli kiva päästä leikkimään taas serkkujensa kanssa.
Kakuksi valikoitui appelsiini-daimhyydykekakku.
Olen aikaisemmin tehnyt valkosuklaa-daimkakun (hellapoliisin ohjeella). Nyt tein kakun tuon ohjeen pohjalta, sitä mieleisekseni muokaten.

Näin joulun alla halusin tehdä jouluisen kakun, siksi päätin laittaa siihen appelsiinituorejuustoa ja pohjan tein piparkakuista.
Alkuperäisessä ohjeessa oli sokeriakin, mutta minä jätin sen kokonaan pois. Tuorejuusto, valkosuklaa ja daimrakeet toivat sopivasti makeutta.


Tällaisella ohjeella tein kakun:

Pohja:
Murskattuja piparkakkuja ja sulaa margariinia. Ainekset sekaisin ja painellaan irtopohjavuokaan. Minä paloittelin piparit pieniksi paloiksi ja sauvasekoittimen avulla tein niistä ihan hienoa jauhoa, näin pohjasta tuli tasainen.

Mousse:
7 liivatelehteä
4dl vispikermaa
200g appelsiinituorejuustoa
150g rahkaa
100g valkosuklaata
100g daimrakeita

Sulata valkosuklaa vesihauteessa. Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Vaahdota kerma. Sekoita tuorejuusto, rahka ja sula valkosuklaa keskenään. Sulata pehmenneet liivatelehdet tilkkaan kiehuvaa vettä. Lisää liuenneet liivatteet ohuena nauhana tuorejuustoseokseen, muista sekoittaa koko ajan. Lisää lopuksi kermavaahto ja daimrakeet.
Kaada mousse vuokaan, pohjan päälle, ja aseta jääkaappiin hyytymään.

Koristelu:
Värjättyä vispikermaa ja daimrakeita

Kun kakku on hyytynyt (kestää noin 3 tuntia, mutta minä laitan yleensä jo edellisenä päivänä), irroita irtopohjavuuan reunat ja koristele kakku.
Itsenäisyyspäivän kunniaksi käytin koristelussa siniseksi värjättyä vispikermaa.

Sellainen oli siis tämän kodin ensimmäinen kakku. Oli kyllä namia, mukavan jouluinen ja vieraillekin maistui hyvin. Oli kiva taas tehdä kakku pitkästä aikaa.

1 kommentti:

  1. Oijoi, näyttää ja kuulostaa hyvältä! Siinä on vieläpä kaikki mun lemppariainekset, joten tätä pitää kokeilla joskus. :)

    VastaaPoista