maanantai 22. syyskuuta 2014

Heinäsirkkapiirakkaa ja syksyinen syntymäpäiväkortti

Viime lauantaina vieraaksemme tuli Sennin kummitäti Satu. Lähes aina vieraiden tullessa, leivon jotakin hyvää ja niin tein tälläkin kertaa.

Minulla on reseptikirja, jossa on 500 piirakka ja torttu-ohjetta. Yhdestä ohjeesta on tullut ehdoton suosikkini, se on nimeltään heinäsirkkapiirakka. Tässä on ehtinyt vierähtää jo useampi vuosi kun olen sitä edellisen kerran tehnyt, joten nyt olikin jo aika taas tehdä suussasulavan herkullista piirakkaa. Mikään lastenherkku tämä piirakka ei ole, sillä se sisältää likööriä. Likööri kyllä kuumennetaan muttei kiehauteta, joten en usko että kaikki alkoholi siitä haihtuu. Tästä syystä Sennillä olikin ihan omat herkut. :)

Reseptikirjassa piirakkaa on kuivailtu seuraavin sanoin:
Tässä liköörillä maustetussa, kylmänä tarjottavassa piirakassa sekoittuvat hurmaavalla tavalla mintun ja suklaan maut.

Ohjeessa piirakan täyte hyydytetään (kas kummaa, että käytin taas ohjetta jossa uunin sijaan käytetään liivatetta ;)) liivatejauheella ja täytettä kuuluisi vatkailla kylmähauteessa 10-15min. Minä olen onnistunut kätkemään liivatejauheeni niin hyvään paikkaan, että korvasin liivatejauheen liivatelehdillä. Näin jätin myös sen vatkausvaiheen pois ja piirakka valmistui suit sait sukkelaan. :)

Alkuperäisessä ohjeessa käytetään kaakaolikööriä ja sillä minäkin olen tämän aikaisemmin tehnyt. Tällä kertaa käytin kuitenkin baileys-likööriä, ihan vain siitä syystä että sitä myydään sellaisessa pikkupullossa, toisin kuin kaakaolikööriä. Minulla menisi ikuisuus ennen kuin saisin sellaisen normikokoisen likööripullon tyhjäksi, joten päätin ottaa pienen baileyspullon. Herkkua piirakasta tuli tuolla baileys-liköörilläkin.


Tässä ohje (minun muokkamanani):

Tee piirasvuokaan pohja kekseistä ja sulasta margariinista (minä käytin dominoja kaksi pötköä ja margariinia oli n.30-40g). Monissa ohjeissa nämä keksipohjat laitetaan uunin, minä en ikinä laita ja hyvin ovat silti onnistuneet. Parhaan tuloksen saa kun jaksaa murskata keksit oikein pieniksi, apuna voi käyttää sauvasekoitinta. Kun keksit ovat murskana lisäät vain sulan margariinin ja sekoitat. Sitten muruseos painellaan vuokaan.

Täytteeseen käytin seuraavia aineksia:

2 liivatelehteä
3dl kuohukermaa
0,5dl sokeria
3rkl minttulikööriä
4rkl baileys-likööriä
4 kananmunan keltuaista
1 pätkispatukka

Laita liivatteet pehmenemään kylmään veteen.
Sekoita sokeri, molemmat liköörit, keltuaiset ja 1dl kermaa keskenään kattilassa. Kuumenna sen verran, että sokeri sulaa (ei liikaa tai tulee munakokkelia). Lisää pehmenneet liivatteet lämpimään seokseen ja nosta kattila pois liedeltä, varmista että liivatteet ovat varmasti sulaneet. Anna seoksen jäähtyä.
Vatkaa loppu kerma (2dl) vaahdoksi ja lisää se pienissä erissä jäähtyneeseen seokseen. Minä lisäsin seokseen vielä paritippaa vihreää elintarvikeväriä, jotta heinäsirkkapiiras saisi sille ominaisen hennon vihreän sävyn. Sitten vain seos piiraspohjan päälle ja piirakka jääkaappiin hyytymään. Piirakka hyytyy parissa tunnissa. Koristele piirakka pätkisrouheella. Sitten herkuttelemaan! :)


Tämän piirakan herkullisuuden salat ;)

Heinäsirkkapiirakka




Sitten siihen syksyiseen korttiin. Siskollani Nealla oli viime viikolla syntymäpäivät ja niitä juhlittiin sunnuntaina heidän kotonaan. Nea oli leiponut hyvää kakkua! :D
Ostamme siskojeni kanssa usein kimppalahjoja, olemme todenneet tämän näppäräksi kun on useampi pää pohtimassa lahjaa ja silloin lahjaan voi satsata rahallisestikin hiukan enemmän kun osallistujia on useampi.

Tälläkin kertaa minä ja Jaana hommasimme Nealle kimppalahjan. Lahjasta minulla ei nyt ole kuvaa ja sen hommaamisesta kunnia kuuluu Jaanalle. Yhdessä toki pähkäilimme sen ja maksoimme sen puoleksi, mutta Jaana hoiti noutamisen. Lahjaksi Nea sai meiltä lintuaiheisin metallisen naulakon, servettejä, lahjakorin Jyskiin ja Petteri kani- kaulakorun.
Koska Jaana hoiti lahjan hankkimisen, minä puolestani askartelin kortin.
Mainitsinkin jo aiemmassa postauksessani, että olen tehnyt syksyisen kortin ja varsin syksyinen tästä Nean kortista tulikin.
Piirsin kartongille puunrungon ja leikkasin sen irti ja liimasin sen korttipohjaan johon olin lisännyt kivan raidallisen paperin. Runkoon piirsin puukynällä uurteita. Puun lehdet tein fiskarsin kuvioleikkurilla. Kuviona käytin neliapilaa ja se näyttikin oikein sievältä ja niistä ei ihan heti tajua, että ovatkin neliapiloita eivätkä lehtiä. Muitakin koristuksia lisäilin korttiin ja täytyy sanoa, että tuli kyllä hieno kortti. Yleensä korteista ei tule ihan sitä mitä on päässään ajatellut, mutta tällä kertaa ilahduin positiivisesti ja kortista tuli hienompi kuin olin ajattellut. Onnistumisen ilo on kyllä mukava tunne! :)



4 kommenttia:

  1. Oli onnistunut kortti ja lahjavalinnat uppos :) kiitti vielä niistä :)

    VastaaPoista
  2. Tämähän onkin mielenkiintoinen piirakka! Tuo minttuviina tuo ei-niin-mukavia nuoruusmuistoja, mutta ehkä se piirakassa maistuisi hiukan toisin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, minun nuoruusmuistoihini kuuluu taas tuo baileys mutta ei se piirakkaa pilannut. Kerma pehmentää makuja mukavasti, suosittelen testaamaan. :)

      Poista